partner
Sugestia Rozwojowa
28 744 pkt
119 pytań
2573 odpowiedzi
65 pomysłów
703 komentarzy
3026 96%
oceń

15 lat doświadczenia to mało ... kto pomoże

Sugestia Rozwojowa zapytał/a o
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz

Wygląda na to, że dzisiaj spotkałem się z przypadkiem przerastającym moje możliwości i wiedzę. Liczę, że ktoś podpowie.

Klient pracuje w następujący sposób. Jeden raport dobowy może generować od 2 do 7 rozliczeń/rozrachunków, a więc wspólne rozliczenia i rozrachunki.

Księgowanie raportu na 7ki odbywa się za pomocą kategorii 

Księgowanie na VAT na podstawie sumy zapisów

Nie powstają rozrachunki na kontach odbiorców ponieważ cała sprzedaż jest gotówką lub kartami i na to godzą się wszystkie dotychczasowe kontrole i audyty.

Do tej pory klient księgował to tak

WN 235-PRACOWNIK1 (kwota którą zebrał gotówką)
WN 235-PRACOWNIK2 (kwota którą zebrał gotówką)
WN 235-PRACOWNIK.... (kwota którą zebrał gotówką)
WN 235-ESERVICE (kwota z terminala)

MA 224 kwota VAT
MA 701 kwota netto sprzedaży czegoś tam
MA 702 kwota netto sprzedaży czegoś innego

Następnie pracownicy wkładają zebraną przez siebie gotówkę w koperty imienne a inkasso zabiera je do banku i na wyciągu bankowym pojawiają się jako poszczególne regulacje. Księgowanie wyciągu bankowego 

WN 131 / MA 235-PRACOWNIK1 itd

Każdy raport dobowy zamykany był więc po stronie rozrachunków na 235 od 2 do 7/8 różnych kont rozrachunkowych.

Do takiego księgowania możemy się przyzwyczaić gdy księgujemy od strony księgi/dziennika, problem zaczyna się gdy księgujemy od strony RVAT. Teoretycznie możemy podzielić płatność poprzez formę płatności ale biorąc pod uwagę 17 punktów sprzedaży i w sumie 180 osób do rozliczania utargu to zaczyna się nam generować mały cyrk, bo nie widzę listy płatności gotówka_001, gotówka_002, gotówka_003, itd aż do 180 różnych opcji.

Może ktoś z Was ma lepszy pomysł, jak to optymalnie rozwiązać ?

Odpowiedzi:

User Avatar
klient
Wojciech Sałański
2 055 pkt
107 pytań
243 odpowiedzi
149 pomysłów
124 komentarzy
495 98%
oceń
 
Wojciech Sałański odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu

Rozumiem, że inna jest kwota po Wn na 235-PRACOWNIK1 a inna na 701 kwota netto sprzedaży czegoś tam? Tzn. różnica to nie jest sam VAT tylko coś jeszcze?

Ja bym rozważył skorzystać z ewidencji dodatkowej!

Raport księgujemy:

Wn brutto - 23X-ROZLICZENIE

Ma VAT - 224

Ma 701,2... - rozksięgowanie według uznania (kategorią).

W Ewidencji dodatkowej tworzymy oddzielny rejestr do rozliczeń pracowników -> tworzymy kategorię ROZLICZENIE SPRZEDAŻY, gdzie po Ma 23X-ROZLICZENIE po Wn 235 i księgujemy każdego pracownika osobno.

ZALETY:

1. Stosunkowo szybko się wprowadza (ctrl + insert -> zmiana pracownika -> zmiana kwoty -> enter)

2. Można łatwo to rozbudować np. podział na różne miejsca rozbudowując analitykę na koncie do ROZLICZENIA. Można również porobić oddzielne rejestry.

3. Od razu powstaje nam Rozrachunek/Rozliczenie na każdym pracowniku, który możemy sobie rozliczyć z poziomu WB.

4. Wszystko jest bardzo czytelne i łatwo to analizować.

Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
partner
Sugestia Rozwojowa
28 744 pkt
119 pytań
2573 odpowiedzi
65 pomysłów
703 komentarzy
3026 96%
oceń
 
Sugestia Rozwojowa odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu

Nie zrozumiałeś. Na zmianie jest 3 pracowników, więc kwota brutto jest rozksięgowana na kwotę utargu pierwszego pracownika, kwotę utargu drugiego pracownika, kwotę utargu trzeciego pracownika i kwotę zapłaconą kartami. 

Powstają więc 4 rozliczenia/rozrachunki do jednego zestawienia sprzedaży.

WN dwójki muszą mi się pokrywać z MA VAT + MA przychód netto

Niestety twój pomysł też omawiałem z klientem, ale nie ma możliwości aby jeden dokument sprzedaży dziennej rozbijać na formy płatności i pracowników i jeszcze rozbijać na rodzaje sprzedaży a potem księgować jako osobne dokumenty, to się po prostu nie sprawdzi.

Wyobraź sobie, że w podanym przeze mnie przykładzie 3 pracowników + rozliczenie kartami musiałbym taki dokument wprowadzić jako 3 dokumenty, rozbić każdy z nich na dwie formy płatności czyli gotówka i karty oraz dodatkowo rozbić jeszcze rodzaj sprzedaży na każdym z nich BILETY, JEDZENIE, ITD

Niestety to zła droga.

Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
klient
Piotr Zborowski
433 pkt
13 pytań
89 odpowiedzi
54 pomysłów
57 komentarzy
370 97%
oceń
 
Piotr Zborowski odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu

Nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale przerabiałem już "problem z ESERVICE" i sprawa wygląda tak, że można by było to w miarę sensownie rozwiązać, ale jest to znacznie utrudnione z powodu maniakalnego blokowania wszystkiego co możliwe przez programisów Comarchu - konkretnie chodzi tutaj o płatności na zakładce "Kontrahent" na dokumencie w rejestrze vat sprzedaży. Wprowadzając dokument możesz na zakładce "Ogólne" zmienić "Domyślnego płatnika" na pracownika, a następnie na zakładce "Kontrahent" rozbić płatności na kilka pozycji. Niestety tutaj mamy bezsensowną blokadę i możemy co najwyżej otrzymać kilka płatności ale wyłącznie wobec tego samego podmiotu. Obejście jest takie, że wchodzisz w preliminarz płatności, wyszukujesz dokument, który wprowadziłeś do rejestru sprzedaży i modyfikujesz jedną płatność, ustawiając podmiot na ESERVICE. Efekt:

Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
partner
Sugestia Rozwojowa
28 744 pkt
119 pytań
2573 odpowiedzi
65 pomysłów
703 komentarzy
3026 96%
oceń
 
Sugestia Rozwojowa odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu
Prawie dobrze mnie zrozumiałeś ale aby rozbić płatność na 7 pracownikow muszę po wprowadzeniu dokumentu do rvat kazać księgowej przejść do preliminarza rozbić ten dokument na 6 dodatkowych płat ości potem kazać zmienić płatnika w przynajmniej 6 zdarzeniach w preliminarzu, po czym kazać jej wrócić do rvat aby zaksięgować go schematem.
Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
klient
Piotr Zborowski
433 pkt
13 pytań
89 odpowiedzi
54 pomysłów
57 komentarzy
370 97%
oceń
 
Piotr Zborowski odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu

No tak, zgadza się, kiepsko to wygląda - sam bym nie bardzo chciał to księgować w taki kulawy sposób.

Nadal jednak nie rozumiem dlaczego Comarch zablokował pole z płatnikiem na dokumencie w RVAT. W zamian za to zafundowali nam "płatnika" na formie płatności. W takim przypadku jak Twój to jest o kant kibla.

Natomiast na ten moment nie przychodzi mi do głowy nic innego poza funkcją dodatkową wywołującą zewnętrzne exe z kawałkiem GUI do którego będzie przekazywane ID rekordu...

Na postawie tegu wpisu wydzielona została nowa treść.
User Avatar
partner
Sugestia Rozwojowa
28 744 pkt
119 pytań
2573 odpowiedzi
65 pomysłów
703 komentarzy
3026 96%
oceń
 
Sugestia Rozwojowa odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu
Prawie dobrze mnie zrozumiałeś ale aby rozbić płatność na 7 pracownikow muszę po wprowadzeniu dokumentu do rvat kazać księgowej przejść do preliminarza rozbić ten dokument na 6 dodatkowych płat ości potem kazać zmienić płatnika w przynajmniej 6 zdarzeniach w preliminarzu, po czym kazać jej wrócić do rvat aby zaksięgować go schematem.
User Avatar
partner
Andrzej Siorek
341 pkt
6 pytań
29 odpowiedzi
0 pomysłów
1 komentarzy
11 100%
1 pkt
 
Andrzej Siorek odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu

Ja bym poszedł w stronę kwot dodatkowych.

W schemacie dopisujemy

1. konto winien @KontoDodatWn i kwotę @KwotaDodat

2. Konto ma 200 i kwotę płatności

z zaznaczonymi rozrachunkami

W kwotach dodatkowych uzupełniamy tylko konta Wn 235-...... i kwoty.

Po zaksięgowaniu trzeba tylko zaznaczyć generowanie płatności w dekrecie.

Konto 235 musi być słownikowe z pracownikami.  ESERWIS chyba powinien być na 200.

Wadą jest powstanie w płatnościach po obu stronach kwoty brutto - trzeba by było dodatkowo rozliczać - ewentualnie w rejestrze zapisywać na kontrahenta np. raport fiskalny i zaznaczyć nierozliczanie płatności i ze schematu wyrzucić księgowanie kwot płatności.

Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
klient
Piotr Zborowski
433 pkt
13 pytań
89 odpowiedzi
54 pomysłów
57 komentarzy
370 97%
1 pkt
 
Piotr Zborowski odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu

Każde rozwiązanie (również moje) przypomina mi zalepianie dziury w asfalcie gumą do żucia.

Ustawianie w rejestrze kontrahenta to niedobry pomysł, gdyż wyjdą bzdury w JPK_VAT.

Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
partner
Sugestia Rozwojowa
28 744 pkt
119 pytań
2573 odpowiedzi
65 pomysłów
703 komentarzy
3026 96%
oceń
 
Sugestia Rozwojowa odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu

Kontrahent na dokumencie w RVAT nie ma znaczenia ponieważ jest to sprzedaż detaliczna która będzie szła w pliku JPK bez NIP. Problemem jest brak możliwości ergonomicznego rozwiązania tego systemu księgowego który przyjął klient.

User Avatar
partner
Sugestia Rozwojowa
28 744 pkt
119 pytań
2573 odpowiedzi
65 pomysłów
703 komentarzy
3026 96%
oceń
 
Sugestia Rozwojowa odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu

Efekt jaki chciałbym osiągnąć to podczas wprowadzania utargu dziennego z danego punktu

Możliwość zawieszenia płatności na wielu różnych pracownikach i operatorach kart.

W efekcie księgowym chciałbym uzyskać rozbicie na poszczególne konta rozrachunkowe

A w preliminarzu płatności na poszczególnych pracownikow i poszczególnych pośredników kart.

Nie robię tego bo mam takie "widzi mi się", tylko dlatego, że chciałbym wykorzystać w pełni możliwości programu i rasowych księgowych pracujących na kontach rozrachunkowych móc umieścić w jednym zespole z młodymi księgowymi pracującymi w module Kasa/Bank.

A także po to aby gdy młody księgowy wczytuje wyciąg bankowy i wpłatę pracownika utargu na konto w banku łączy z konkretnym raportem dziennym, to aby miało to odzwierciedlenie na kontach 235, tak aby rasowy księgowy nie musiał tego łączyć tam ponownie.

Ponieważ formatka płatnika na zakładce Kontrahent w zapisie RVAT jest zablokowana

mam jako możliwość wdrożenia mojego myślenia dwa sposoby.

Stworzyć 180 form płatności gotówka lub rozbijać płatność w preliminarzu i przypisywać do tych płatności pracowników. Jedno rozwiązanie jest bez sensu, ze względu na to, że lista form płatności będzie miała półtora metra, a drugie ze względu na brak ergonomii.

Prawdopodobnie więc będę musiał zrezygnować z dzielenia płatności do raportu dziennego. Czyli będzie jedna forma płatności na kontrahenta RAPORT_DZIENNY która nie będzie rozliczana w module Kasa/Bank, a rozbicie na poszczególnych pracowników będzie się odbywało poprzez predekretację lub kwoty dodatkowe. Natomiast cały system rozliczania zostanie tylko i wyłącznie na kontach czyli dla rasowych księgowych.

Jeżeli tak się stanie to będzie moja osobista porażka w promowaniu innowacyjnych rozwiązań. Za dwa dni wyjeżdżam do Egiptu więc może wpadnie mi do głowy jeszcze jakiś pomysł, ale szczerze mówiąc tracę już nadzieję, na możliwość ergonomicznej prostej i szybkiej pracy z możliwością zastosowania rozliczeń i rozrachunków jednocześnie.

Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
partner
Sugestia Rozwojowa
28 744 pkt
119 pytań
2573 odpowiedzi
65 pomysłów
703 komentarzy
3026 96%
oceń
 
Sugestia Rozwojowa odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu
Wojtek, dzięki za podpowiedzi. Jezeli do tej pory klient rozlsiegowywal ręcznie w poleceniu księgowym 3 siódemki 1 VAT i 3 rozrachunki 7 ruchami w jednym miejscu to ciezko od niego wymagać skakania pomiędzy różnymi rejestrami aby dla rozksięgowanie tego samego musiał wykonać 10 czy 15 ruchów. Brak analizy przedwdrozeniowej położył mi temat psychicznie, ale oczywiście twoje podpowiedzi jak najbardziej rozumiem. Teraz muszę oczyścić umysł, odpocząć i jak wrócę z wyjazdu podejdę do tematu ponownie. Możliwe ze wykorzystam twoj pomysł, ale tez myślałem o czymś bardziej takim jak rozpisał to Piotr. Bez względu na wszystko napisze tutaj jak to rozwiązałem w formie case study.
Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
klient
Wojciech Sałański
2 055 pkt
107 pytań
243 odpowiedzi
149 pomysłów
124 komentarzy
495 98%
oceń
 
Wojciech Sałański odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu

@Łukasz, ja rozumiem ten problem, ale jak sam dobrze wiesz Optima nie jest przystosowana do księgowania na kontach. Próba zachowania starego rozwiązania powoduje w zasadzie same problemy. Nie dość, że samo księgowanie jest bardzo niewygodne to jeszcze dochodzi problem z rozliczeniami...

Główną zaletą mojego rozwiązania jest to, że nie wymaga od osób, które księgują myślenia - możemy to rozksięgować bez wskazania nawet jednego konta księgowego. Dodatkowo takie rozksięgowanie jest bardzo szybkie (mimo dwóch rejestrów dokumenty są kopiowane więc proces wprowadzania danych przebiega dużo sprawniej). No i na koniec argument czytelności - rozbicie rozksięgowania w osobnym "PK-u"/rejestrze powoduje, że jest to dużo bardziej czytelne co ma znaczenie, gdy mamy jakieś rozbieżności etc.

Pominę już kwestię, że nie występuje problem z rozliczeniami (wszystko jest jak należy).

Na koniec, po krótkim przemyśleniu, doszedłem do wniosku, że to rozwiązanie z RK będzie jednak lepsze - m.in. dlatego, że będzie od razu widać czy kwota z raportu w całości się rozksięgowuje. Dodatkowo zakładam, że zapis w RK (KP do rozksięgowania) będzie się generować automatycznie.

Zrobiłbym oczywiście na każdą kasę fiskalną oddzielnego kontrahenta technicznego z przypisaną formą płatności i kontem księgowym (tym rozliczeniowym).

Oczywiście schematy należy zrobić tak, by księgowy w RK wybierał tylko osobę i wpisywał kwotę - tj. bez niepotrzebnego ustawiania konta przeciwstawnego etc.

A tak jeszcze zapytam: z jakiego programu wcześniej korzystał klient?

No nic, miłego wypoczynku.

User Avatar
klient
Wojciech Sałański
2 055 pkt
107 pytań
243 odpowiedzi
149 pomysłów
124 komentarzy
495 98%
1 pkt
 
Wojciech Sałański odpowiedział/a
Comarch ERP Optima
Comarch ERP Optima pytań: 4577 | odpowiedzi: 18377

Optima

Barbara BieliczArtur HendzelMarta KiepasAleksandra FornalczykMateusz WielochaDominik WajdaPatrycja RasińskaDOROTA GILIŃSKA
Księgowość
Księgowość pytań: 1341 | odpowiedzi: 4693

Księgowość

Aleksandra FornalczykWojciech SałańskiElżbieta Kępińskamirekkwiat1Natalia KołodziejSzymon FąferkoMałgorzata PodsiadłaDorota Rutkiewicz
6 mie. temu

@Łukasz,
Zacznę od tego, że wbrew temu co napisałeś, Twojego pierwszego maila zrozumiałem już na początku, więc nie wiem skąd sugestia, że było inaczej. Ale mniejsza z tym.

Jeśli chodzi o Twoje rozwiązanie, to brak ergonomii to bardzo delikatnie powiedziane.

Dzielenie płatności z poziomu dokumentu w rejestrze jest fajne, jak masz płatność częściowo przelewem a częściowo gotówką, a nie gdy musisz to podzielić na 10 różnych osób a do wyboru masz prawie 200 form płatności...

Tak w ogóle to jeśli miałbym już iść w zaproponowanym przez Ciebie kierunku to w pierwszej kolejności stworzyłbym sobie schemat, który sam mi to rozksięguje a nie bawić się w predekretację. Osobiście uważam, że predekretacja to zło i ja osobiście z niej w ogóle nie korzystam i unikam jak ognia.
Oczywiście przy takim rozwiązaniu problemem może być sama rotacja pracowników w firmie...

Ja w dalszym ciągu podtrzymuję, że ewidencja dodatkowa (ewentualnie analogiczne rozwiązanie bazujące o RK - o czym na końcu) to najlepsze w tym wypadku rozwiązanie! W zasadzie jedyna "niedogodność" z tym związana to taka, że musisz zaksięgować osobno raport dobowy z poziomu rejestru VAT (na swoje TOWARY, USŁUGI itp.) - wówczas forma płatności może być dowolna np. techniczna forma płatności "PK"; oraz osobno musisz rozbić płatności/utargi pracowników (oraz te swoje karty, dotpay'e, bony, kompensaty czy co tam jeszcze później wystąpi) - z poziomu ewidencji dodatkowej/RK (ale i tak musisz to zrobić w jakiś sposób). Ale ta "niedogodność" jednocześnie jest zaletą, bo łatwiej się to później analizuje i uzgadnia wszelkie niezgodności.

Zakładając, że możesz przypiąć do pracownika domyślną formę płatności (pracownicy pracują przeważnie w jednym punkcie) to takie księgowanie jest banalnie proste, czytelne i wręcz przyjemne (kopiuje się tylko dokumenty zmieniając niektóre dane).

Dodatkowo można rozbudować mechanizm kontroli w taki sposób, że będzie dokładnie wiadomo na którym etapie i u kogo powstała rozbieżność, a wszystko będzie się robić w zasadzie z automatu.
Nie ma również problemu ze zrobieniem schematu księgowania do tego (nie ma potrzeby robienia żadnych funkcji SQL-owych czy nawet wchodzenia do bazy danych).

Drugie rozwiązanie, analogiczne jak to wyżej to:

rozksięgowywać pracowników z poziomu jakiegoś technicznego (lub oryginalnego) raportu kasowego - czyli:
Raport dobowy sprzedaży księgujesz jak opisałem to wyżej tj. na TOWARY, USŁUGI etc.

możesz również podzielić płatności na kartę/gotówka_punkt_X (chociaż ja bym chyba z tego również zrezygnował i rozbicie robiłbym w całości w RK).
a z poziomu RK dla Punktu X rozbijasz utarg na poszczególnych pracowników.

Schemat ustawiasz tak, by w takich "technicznych" RK księgowania odbywały się tylko na odpowiednich "2" - czyli ograniczasz się tylko do ustawienia osoby i kwoty.

Oba rozwiązania wymagają stworzenia jakiegoś konta "ROZLICZENIOWEGO", które powinno ostatecznie się zerować a jednocześnie jest jednym z etapów kontrolnych.
Nie ma jednak problemu z rozliczeniami/rozrachunkami i łatwo sobie usprawniać pracę tworząc odpowiednie schematy.

Oczywiście to tylko propozycja - zrobisz jak uważasz.

Masz pytanie?

zadaj pytanie

Masz pomysł?

zgłoś pomysł