użytkownik
Magda Wiśniewska
0 pkt
2 pytań
4 odpowiedzi
0 pomysłów
0 komentarzy
0 0%
oceń

seryjne tworzenie kategorii

Magda Wiśniewska zapytał/a o
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones

Witam, czy istnieje możliwość tworzenia seryjnie kategorii?

Tzn. mam konto 501-1- które ma około 20 analityk, do każdej analityki konta muszę zrobić osobą kategorię.

Teraz chcę zrobić konto 501-2, które dodam do grupy kont i będzie miało taką samą analitykę, muszę zrobić również takie same kategorie, czy można zrobić to seryjnie, czy muszę sama wpisać 20 kolejnych kategorii dla tego konta.

Konto 501 może mieć nawet do około 100 podpunktów, a ponieważ osoba zewnętrzna nadaje kategorie i nie może sama ich tworzyć, wszystko muszę jej udostępnić wcześniej.

Odpowiedzi:

User Avatar
klient
Wojciech Sałański
2 103 pkt
110 pytań
252 odpowiedzi
162 pomysłów
133 komentarzy
543 98%
oceń
 
Wojciech Sałański odpowiedział/a
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones
8 mie. temu

Yyy, a czym są te kategorie? Czy na pewno jest sens ich tworzenia? Można tworzyć automatycznie konta, ale kategorii nie za bardzo (nie w standardzie).

Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
użytkownik
Magda Wiśniewska
0 pkt
2 pytań
4 odpowiedzi
0 pomysłów
0 komentarzy
0 0%
oceń
 
Magda Wiśniewska odpowiedział/a
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones
8 mie. temu

Założenie jest takie aby plan kont wygładał tak\

401- 407 - bez analityki

potem 5 które są róznymi projektami, klient chce poznać m.in. szczegołowe koszty kazdego  projektu i miec porówanie, sam narzucił mi jaki ma być podział 5, i niestety nie mam na to wpływu. Ponieważ klient sam nadaje kategorie '5", ponieważ ma taka mozliwosc, Ale klient nie bedzie tworzyl sam kategorii wiec musze mu ja od razu stworzyc zeby mial ja w kazdym momencie dostepna. Co jest utrudnieniem, jesli dostaje np. informacje ze dochodzi mu 10 projektow i do wszystkiego chce kategorie, konta oczywiscie wiem jak zrobic automatycznie takie same jak w calej grupie, a czy mozna tak samo z kategoriami?

User Avatar
partner
Jacek Kamiński
1 514 pkt
7 pytań
474 odpowiedzi
9 pomysłów
96 komentarzy
434 95%
oceń
 
Jacek Kamiński odpowiedział/a
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones
8 mie. temu

Witam, sens sam w sobie jest jeżeli chcesz opisywać pozycje faktury właśnie kategoriami czyli słowami a nie liczbami czyli kontami. Ktoś kto nigdy nie widział planu kont i chce wprowadzić fakturę za znaczek pocztowy, długopis oraz paliwo (1 faktura) to może to zrobić zakładając pozycje:

1. Znaczki pocztowe - 10pln

2. Artykuły piśmiennicze - 12pln

3. Paliwo - 50pln

Optima UWIELBIA kategorie :)

Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
użytkownik
Magda Wiśniewska
0 pkt
2 pytań
4 odpowiedzi
0 pomysłów
0 komentarzy
0 0%
oceń
 
Magda Wiśniewska odpowiedział/a
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones
8 mie. temu

@Wojciech, 

nie chodzi o to że można dokonać zmian w schemacie, klient nadaje sam kategorie i oczekuje że te kategorie będą przygotowane = stworzone, o tym dla jakich potrzeb on to będzie wykorzystywał jest nieistotne. 

Moje pytanie miało na celu czy jest możliwość skopiowania kategorii:

501-1-1, 501-1-2,501-1-3 ..... 501-1-20

dla konta 501-2, aby były 

501-2-1, 501-2-2,501-2-3 ..... 501-2-20

i analogicznie aż do konta 501-99

User Avatar
klient
Wojciech Sałański
2 103 pkt
110 pytań
252 odpowiedzi
162 pomysłów
133 komentarzy
543 98%
oceń
 
Wojciech Sałański odpowiedział/a
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones
8 mie. temu

@Jacek,

w tym kontekście to bezdyskusyjnie się z Tobą zgodzę. Sam w mojej wzorcowej bazie mam ponad 100 kategorii. Różnica jest tylko taka, że to są głównie kategorie dot. kosztów rodzajowych, w dodatku odpowiednio pogrupowane - tak, żebym nie miał wątpliwości gdzie czegoś szukać lub gdzie coś dodać.

Natomiast w wątku mowa jest o kategoriach dot. "5", które przeważnie wykorzystywane są do MPK. Oczywiście mogą służyć do czegoś innego i może faktycznie jest w tym jakiś sens - stąd było moje pytanie do autora wątku, które zostało zignorowane (przynajmniej chwilowo).

Jak sam wiesz Optima daje możliwość "doklejania" kont zespołu "4" do "5" i przeważnie (przynajmniej z mojego doświadczenia) kategorii do "5" nie musi być w cale tak dużo - wystarczy kilka - resztę zrobią schematy.

Dodatkowo schematy nie muszą odnosić się tylko do kategorii. Można mieć bardzo rozbudowany plan kont a korzystać tylko z kilku kategorii.

Oczywiście przeciętny użytkownik zrobi co najwyżej przeciętny schemat bazując na podstawowych przykładach udostępnionych przez "C".

Ze schematami mają problem nawet wdrożeniowcy - sam byłem zmuszony uczyć wdrożeniowców jak je tworzyć a później jeszcze wytykać im błędy (a to był bodajże największy partner w PL) - to długa historia :).

Na koniec przykład z życia: pewne biuro rachunkowe, które zostało przejęte przez inne biuro, w którym ja pracowałem, wymyśliło sobie, że w ogóle nie będzie księgować na "4" - zrobiło gigantyczny śmietnik na "5", gdzie nie dość, że był podział na MPK to jeszcze ręcznie doklejane "4". Oczywiście na każde konto kategoria... Kategorii było przynajmniej 10x za dużo... A ja później musiałem wymyślać jak przerzucić ich bazy na moją bazę wzorcową...

User Avatar
partner
Jacek Kamiński
1 514 pkt
7 pytań
474 odpowiedzi
9 pomysłów
96 komentarzy
434 95%
oceń
 
Jacek Kamiński odpowiedział/a
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones
8 mie. temu

Witam,

można przygotować funkcję dodatkową, która na podstawie analityki dopisze odpowiednie kategorie.

Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
klient
Wojciech Sałański
2 103 pkt
110 pytań
252 odpowiedzi
162 pomysłów
133 komentarzy
543 98%
1 pkt
 
Wojciech Sałański odpowiedział/a
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones
8 mie. temu

A ja ponawiam pytanie po co?! Co reprezentuje każda z tych kategorii? Rozliczasz sieć żabek, które powstają co 20 metrów na każdym osiedlu i nie nadążasz z tworzeniem MPK dla nich czy jak?

Utworzenie 100 kategorii to jakieś 5 minut roboty, ale jak Ty zamierzasz mieć 100 kategorii samych piątek to weź jeszcze pod uwagę, że głównym celem księgowości jest dostarczanie informacji a nie sianie chaosu...

Na 99,99% to co próbujesz zrobić da się znacznie sprytniej rozwiązać w Optimie - trzeba tylko trochę pomyśleć, a być może lepiej poznać ten program. Może rozważ konsultacje z kimś bardziej doświadczonym, bo naprawianie konsekwencji błędnych decyzji potrafi być bolesne...

A tak swoją drogą to zabawnie będzie, gdy to się zautomatyzuje - już widzę te komentarze w stylu: "Kto zaksięgował dokument na kategorię 501-1-159, przecież od 3 dni istnieje 10 nowych kategorii, które bardziej tu pasują...".

Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
partner
Jacek Kamiński
1 514 pkt
7 pytań
474 odpowiedzi
9 pomysłów
96 komentarzy
434 95%
oceń
 
Jacek Kamiński odpowiedział/a
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones
8 mie. temu

:) odpowiedź d) ^ x   - d) do potęgi x (od dowolnej informacji dostępnej w Optimie, komputerze, sieci lokalnej, telefonie księgowej, dowolnej innej informacji dostępnej w formie elektronicznej)

User Avatar
klient
Wojciech Sałański
2 103 pkt
110 pytań
252 odpowiedzi
162 pomysłów
133 komentarzy
543 98%
oceń
 
Wojciech Sałański odpowiedział/a
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones
8 mie. temu

Odpowiedź e - więcej niż 4! Chociaż to raczej mało praktyczne.

Pytanie 2: od ilu rzeczy można uzależnić schematy by księgował na odpowiednim koncie a księgowy nie musiał za każdym razem wybierać jednej kategorii z tysiąca?

a) tylko od 1 - kategorii?

b) od 2?

c) od 3?

d) od więcej niż 3 rzeczy?

Pytanie 3: ile czasu zajmuje założenie kategorii i jak często się to robi?

User Avatar
partner
Łukasz Walter
29 007 pkt
124 pytań
2614 odpowiedzi
68 pomysłów
710 komentarzy
3183 96%
oceń
 
Łukasz Walter odpowiedział/a
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones
8 mie. temu

Podobnie jak Wojtek nie robimy u naszych klientów takiej duzej listy kategorii tylko tworzymy kategorie rodzajowe

411 materiały

419 energia

426 usługi

.... itd

oraz osobno kategorie MPK

501-01 - koszty 1 działu

501-02 - koszty 2 działu

550 koszty zarządu

Następnie odpowiednio skonfigurowanym schematem księgujemy na kombinację dwóch kategorii, wtedy jeżeli klient potrzebuje otworzyć kolejny wydział to zakłada tylko jedną kategorię, podobnie jeżeli potrzebuje założyć nowy rodzaj kosztu to też tylko jeden, a nie kilkanaście.

Taki system pracy wypracowaliśmy sobie dopiero gdy powstała Kategoria2, wcześniej musieliśmy robić tak jak w podanym przykładzie. Natomiast każdemu klientowi polecam zawsze dojść do takich wniosków samodzielnie lub zamówić poradę u swojego partnera, jakie rozwiązanie w jego wypadku będzie najlepsze.

Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
użytkownik
Magda Wiśniewska
0 pkt
2 pytań
4 odpowiedzi
0 pomysłów
0 komentarzy
0 0%
oceń
 
Magda Wiśniewska odpowiedział/a
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones
8 mie. temu

Problem jest taki, że faktury są importowane z Saldeo do Optimy, w Saldeo jest miejsce tylko na 1 kategorię, stąd konieczność moim zdaniem zrobienia kategorii według 5. 

Ta odpowiedź została skomentowana
User Avatar
partner
Michał Kempa
113 pkt
0 pytań
24 odpowiedzi
0 pomysłów
2 komentarzy
23 100%
1 pkt
 
Michał Kempa odpowiedział/a
Księgowość
Księgowość pytań: 1394 | odpowiedzi: 4887

Księgowość

Agata MączkaAgnieszka MaterlaMariusz RybakKrzysztof GąsiorJustyna StempelKatarzyna WiśniewskaTomasz Tekieliremarkableones
8 mie. temu

W Saldeo można skonfigurować Kategorię2 na wymiarze. Po przesłaniu do Optimy wymiar z Saldeo jest Kategorią2 w Optimie.

Sugeruję kontakt z doświadczonym partnerem żeby za rok nie robiła Pani re wdrożenia.

Masz pytanie?

zadaj pytanie

Masz pomysł?

zgłoś pomysł